Resilient people

LSCI 6-daagse training

UCLL Campus Diepenbeek - Wetenschapspark 21 - 3590 Diepenbeek

Life Space Crisis Interventie (LSCI) is een therapeutische, verbale interventiemethodiek voor kinderen en jongeren in crisis. 

Als een kind / jongere door een stressvol incident in conflict komt met leeftijdsgenoten, opvoeders of leerkrachten kan dit gepaard gaan met heftige emoties. LSCI levert een procedure om gericht met die emoties om te gaan en te vermijden dat de situatie ontwrichtend werkt of zelfdestructief gedrag veroorzaakt. (Uit: Long, N.J., Wood, M.M. & Fecser, F.. 2003, Praten met kinderen en jongeren in crisissituaties. Tielt, Lannoo.)

Programma

Life Space Crisis Interventie (LSCI) is een therapeutische, verbale interventiemethodiek voor kinderen en jongeren in crisis.  Als een kind / jongere door een stressvol incident in conflict komt met leeftijdsgenoten, opvoeders of leerkrachten kan dit gepaard gaan met heftige emoties. LSCI levert een procedure om gericht met die emoties om te gaan en te vermijden dat de situatie ontwrichtend werkt of zelfdestructief gedrag veroorzaakt. (Uit: Long, N.J., Wood, M.M. & Fecser, F.. 2003, Praten met kinderen en jongeren in crisissituaties. Tielt, Lannoo.) De doelstelling van LSCI ligt hierin om het gedrag te veranderen, de angst te reduceren, het zelfwaardegevoel te vergroten en het inzicht in het gedrag van anderen te bevorderen.
 
Om deze doelstelling te realiseren beschikt de hulpverlener over volgende inzichten: uit de ontwikkelingspsychologie: ontwikkelingsadequaat gedrag, de ontwikkelingsangsten van kind tot adolescent en de verschillende niveaus van waarden binnen de ontwikkeling; uit de psychologie: motivatieleer, (vervormde) waarneming, denkprocessen; uit de orthopedagogie: (meer)waarde van relatie, inzicht in conflictcyclus, crisis als leermoment. Daarnaast beheerst hij/zij ook communicatieve vaardigheden eigen aan een hulpverleningssituatie, versterkt met specifieke LSCI elementen. Zo zijn er in elk gesprek zes stappen te doorlopen, en is een gespreksleider ook beducht voor mogelijke valkuilen die een LSCI gesprek kunnen ontwrichten.
 
In de loop der jaren ontwikkelde Nicolas Long zes verschillende interventie varianten, elk als antwoord op een verschillend zijnswijze van een jongere in crisis. Een extra, zevende gespreksvorm beschrijft de mogelijkheid om als collega’s LSCI bij elkaar toe te passen.
 
Een LSCI gesprek doorloopt 6 fasen:
Fase 1 Ontladen

  • Ontladen van emoties / beheers je eigen agressie 
  • Erken de gevoelens van de jongere 
  • Communicatie onderhouden / vaak bevestigen
  • Tonen van oprechte interesse.

Fase 2 Opbouwen van de tijdlijn

  • Keer terug tot aan een moment dat de jongere nog rustig was 
  • Ga terug naar voor, herken de hints (red flag) en decodeer denken, voelen, doen
  • Bevestig de jongere
  • 8tal ! Wie, Waar, wanneer, doel, tijd, frequentie, intensiteit, aanstekelijkheid.

Fase 3 Centraal thema bepalen

  • De jongere reageert met een emotionele uitbarsting
  • De jongere verschuift zijn gevoelens 
  • De jongere stoot de bronnen om om te gaan met stress af. 
  • De jongere heeft een verstoorde waarneming van de feiten

Fase 4 Inzicht

  • Erkennen van thema 
  • De jongere helpen om feiten uit ander standpunt te bekijken en eigen aandeel anders in te schatten en/of te herkennen
  • Samen de bron van het probleem identificeren
  • Als de jongere zijn rol erkent ook nagaan of dit een vast patroon is 
  • Leerproces bevestigen

Fase 5 Nieuwe vaardigheden

  • Hoe ga ik er in de toekomst mee om (rollenspel)
  • Met wie kan ik erover praten

Fase 6 Terug aansluiten bij de groep

  • Concrete stappen bespreken om terug in de groep te keren
  • Informeer andere begeleiding van gemaakte afspraken

 

Heb je al een LSCI training gevolgd en wil je alles nog eens opfrissen, dan ben je van harte welkom op de LSCI-terugkomdag op 25/11/2024.

Datum en tijd

dinsdag 11 februari 2025
09:00 ⇾ 16:00

donderdag 20 februari 2025
09:00 ⇾ 16:00

donderdag 27 februari 2025
09:00 ⇾ 16:00

dinsdag 11 maart 2025
09:00 ⇾ 16:00

donderdag 20 maart 2025
09:00 ⇾ 16:00

dinsdag 25 maart 2025
09:00 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: maandag 03 februari 2025 (23:59)
Annulatie mogelijk tot: maandag 03 februari 2025 (23:59)

Programma

Docenten

Caro Geussens

Docent BPA Orthopedagogie, Teamlid SPRONG Resilient people en co-trainer LSCI

Meer

Hanne Leirs

Docent

Hanne Leirs is docent binnen het programma Welzijn, teamlid SPRONG van Resilient People; senior trainer LSCI, Rots en Water trainer en trainer Non-Vio...

Meer

Organisator

Reinilde Van Wonterghem

navormingen@ucll.be

Contactpersoon

Hanne Leirs

Docent

Hanne.leirs@ucll.be