Education & Development

Aanvangsbegeleiding met positief effect

UCLL Campus Diepenbeek - Nesselaerstraat - 3590 Diepenbeek

Binnen het traject behandelen we inzichten en tools van mentoring van startende leerkrachten zodat ze ‘met goesting en deskundigheid’ werkplezier blijven ervaren. We focussen op visie van aanvangsbegeleiding, mandaat van de mentor, begeleidingsgesprekken en aanvangsbegeleidingsplan binnen de organisatie. De theoretische kaders zullen steeds gekoppeld worden aan toepassingen en oefeningen. Er wordt ruimte voorzien voor dialoog en uitwisseling van eigen ervaringen.

Doelgroep

Leraren en schoolteams

Programma

  • Sessie 1: Visie op aanvangsbegeleiding 2.0: beginnend leraar als actor, netwerker en troef. Fasen in professionele groei. 
  • Sessie 2: Wat beweegt de beginnende leraar? Zijn denken en handelen. Behoeftenanalyse starters. Stimuleren van de beginnende leraar tot reflecteren. 
  • Sessie 3: Wat beweegt de mentor? Zijn denken en handelen. Het profiel en de taken van de mentor onder de loep. 
  • Sessie 4: Het voeren van reflectie- en groeibevorderende begeleidingsgesprekken. Omgaan met weerstand. Werkinstrumenten aanvangsbegeleiding. 
  • Sessie 5: Aanvangsbegeleiding 2.0 inbedden in de schoolorganisatie en –cultuur. Ontwerpen van een aanvangsbegeleidingsplan. 

Datum en tijd

donderdag 05 december 2024
09:00 ⇾ 12:00

vrijdag 17 januari 2025
09:00 ⇾ 12:00

maandag 24 februari 2025
09:00 ⇾ 12:00

dinsdag 18 maart 2025
09:00 ⇾ 12:00

donderdag 24 april 2025
09:00 ⇾ 12:00

Einde inschrijvingen: donderdag 28 november 2024 (23:59)

Programma

Organisator

Elke Truyens

Operationele coördinator Navormingen en Studiedagen

navormingen@ucll.be

Contactpersoon

Hilde Vanvuchelen

Docent

hilde.vanvuchelen@ucll.be