Wanneer we voor een team een planning opstellen, gaat die bijna uitsluitend over de inhoud. Elke deelnemer wordt zo de ‘neutrale medewerker’ die in principe evenveel gaat bijdragen. Naarmate een team elkaar beter kent, krijgen we een zicht op de sterktes en zwaktes van de deelnemers en wordt dit meer strategisch ingezet, al dan niet in vertrouwen, al dan niet in een open communicatie. Wat gebeurt er als we die sterktes mee in de planning opnemen? Of anders gezegd: wat gebeurt er als we sterktes bespreekbaar maken en daar bewust mee omgaan?
We moeten daarvoor twee elementen goed in kaart brengen: wie heeft welke sterktes (waarbij we sterktes zien als een combinatie van lagere orde vaardigheden in een hogere orde vaardigheid)? En geven die sterktes ook energie? Maken ze iemand enthousiast en wil die er dan ook voor gaan? We begeven ons daarmee op het spanningsveld van wat iemand zelf vindt over diens sterktes en wat de anderen daarvan denken.
Deze nascholing gaat over het 'hoe'. Voor elk onderdeel worden concrete tools en instrumenten aangereikt, die je daarna zelf kan inzetten.