Dag1: Identiteit van de mentor
Mentoren zijn een sleutelfiguur en essentieel in het bevorderen van het leerproces van de stagiaires.
In deze eerste opleidingsdag ligt de focus op de identiteit van de mentor. Wie ben ik als mentor?
Wat zijn mijn eigen kwaliteiten en uitdagingen in het uitdragen van deze rol? Wie heb ik nodig om deze rol optimaal te kunnen realiseren?
- Identiteit van de mentor
- Kwaliteiten en uitdagingen
- Mentorschap in de organisatie: plaats en rol van de mentor in het team
Dag 2 : Bouwen aan een krachtige leeromgeving
Streven naar een krachtige leeromgeving, wat zijn hierin belangrijke kenmerken?
Hoe kan ik als mentor deze leeromgeving mee vorm geven?
Hoe creëer ik mee leerkansen en uitdagingen?
Welke student biedt zich aan?
Hoe kan ik als mentor de student op een professionele manier begeleiden?
- Krachtige leeromgeving: randvoorwaarden
- Onthaalbeleid
- Leerklimaat
- Leren op stage
- Begeleiden en mee sturen
Dag 3 en 4 : Communicatie
Aan de hand van casuïstiek en praktijksituaties met simulanten oefent en verdiept de mentor zich verder in het bevorderen van deze vaardigheid.
- Theoretisch kader feedback
- Praktijk : casuïstiek en training met simulanten
Dag 5 : Evalueren
Verder uitbouwen mentorschap op mijn afdeling
Elke stage eindigt met een evaluatie over de te behalen rollen/competenties. Hoe kan ik als mentor bijdragen tot het vastleggen van een juist eindresultaat? Wat is hierin ook het belang van juiste schriftelijke rapportage.
Wat neem ik mee uit deze opleiding naar mijn eigen werkterrein? Hoe groei ik als mentor verder samen met mijn team? Welke acties stel ik voorop? Wat zijn sterktes en waar is verbetering nog mogelijk?
De deelnemer presenteert hoe hij de opleiding concretiseert binnen de eigen werkomgeving.
Ervaringsuitwisseling en concrete praktijksituaties met collega’s uit verschillende zorgdomeinen inspireren de verdere persoonlijke en professionele ontwikkeling van de mentor en van het mentorschap binnen het team.