Health Innovation

Klinisch redeneren voor mentoren en begeleidingsverpleegkundigen UCLL ism PXL (regio Limburg)

UCLL Campus Genk - Synaps Park 5400 bus A - 3600 Genk

Het belang van klinisch redeneren in ons dagelijks verpleegkundig handelen is niet te onderschatten. In een zorgcontext die steeds complexer en technologischer wordt, komen patiënten met multipathologie en polyfarmacie steeds vaker voor.
 
Als verpleegkundige wordt er meer dan ooit beroep gedaan op ons klinisch redeneervermogen . Onze expertise, die een grondige kennis van anatomie, fysiologie en pathologie combineert met technische skills en krachtige communicatieve vaardigheden, vraagt een attitude van levenslang leren om de verwachte kwaliteit van zorgen te kunnen blijven bieden.

Deze klinisch redeneervaardigheden mogen we dan ook niet als vanzelfsprekend beschouwen. Het proces van snel en accuraat een situatie inschatten, de juiste informatie verzamelen en observaties doen, tot de juiste conclusie komen en met de juiste doelen in het achterhoofd de juiste acties ondernemen, moeten we bewust blijven trainen en verdiepen. De kritische kijk op het eigen verpleegkundig handelen en de zorg steeds toedienen vanuit de ‘waarom’ vraag zijn essentiële voorwaarden om tot kwaliteitsvolle zorg op maat te komen.                                                                                                                                                

Na de pauze, die noodgedwongen werd ingelast als gevolg van de Coronamaatregelen, starten de Hogeschool PXL en de Hogeschool UC Leuven-Limburg, in samenwerking met het LPZO en het LPWO, de studiedagen klinisch redeneren voor verpleegkundigen weer op. De studiedagen zijn niet enkel bedoeld voor mentoren en verpleegkundigen die studenten begeleiden in hun leerproces, ze zijn een must voor elke verpleegkundige die vandaag rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken is bij de zorg voor de patiënt, ongeacht de zorgcontext waarin deze zorg verleend wordt.

De studiedag omvat 2 delen: in de voormiddag wordt het proces van klinisch redeneren stap voor stap besproken vanuit een wetenschappelijke achtergrond. In de namiddag wordt aan de hand van een casus het proces toegepast en ingeoefend. Naast het inoefenen van een casus zal in een tweede workshop dieper ingegaan worden op de didactische aanpak van klinisch redeneren in de begeleiding van studenten op stage.

Doelgroep

Deze studiedag is zowel bedoeld voor mentoren die de opleiding voor mentoren gevolgd hebben en verpleegkundigen die studenten begeleiden, als voor verpleegkundigen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn bij de zorg van de patiënt.

Praktische info

Inschrijvingen: enkel via het inschrijvingsformulier.
Uiterlijke inschrijvingsdatum: 2 december 2024.

Locatie: UCLL campus Genk, Synaps Park 5400 bus A, 3600 Genk

De deelnameprijs bedraagt 75 euro, cursusmateriaal, broodjeslunch en drank inbegrepen.
Er moet niets op voorhand betaald te worden, facturatie gebeurt na afloop van de studiedag.

Programma

  • 8u45
    Onthaal en koffie
     
  • 9u00 Start plenair deel voormiddag
    Welkomstwoord
    Belang van klinisch redeneren
    Model van klinisch redeneren (Levett-Jones)

    Pauze
    Eenvoudige toepassing op het model van klinisch redeneren
     
  • 12u00
    Lunch
     
  • 13u00
    In de namiddag wordt in kleine groepen gewerkt (max 10 personen). Elke groep schuift 1 keer door na de pauze, waardoor elke deelnemer aan 2 verschillende workshops kan deelnemen.
    In een workshop zal een reële casus besproken worden aan de hand van het theoretisch model van klinisch redeneren dat in de voormiddag besproken werd.
    In de tweede workshop zal gewerkt worden rond het didactisch begeleiden van studenten, in functie van klinisch redeneren op de werkvloer.
     
  • 14u45
    Pauze
     
  • 15u00
    Tweede workshop
     
  • 16u45
    Plenair: korte presentatie 'Het belang van Empathie' binnen het gegeven Klinisch Redeneren + afsluiting studiedag.
     
  • 17u00
    Einde studiedag

Datum en tijd

maandag 09 december 2024
08:45 ⇾ 17:00

Einde inschrijvingen: maandag 02 december 2024 (23:59)
Annulatie mogelijk tot: vrijdag 29 november 2024 (08:45)

Programma

Organisator

Marie-Rose Rouffa

navormingen@ucll.be

Contactpersoon

Peter Lowette

Lector

peter.lowette@ucll.be