Art of Teaching

Didactiek Natuurlijke Getallen: getallenkennis en bewerkingen

UCLL Campus Diepenbeek - Nesselaerstraat - (R-blok) - 3590 Diepenbeek

In 6 sessies van 3 uur maak je (opnieuw) kennis met de leerlijnen van getallenkennis en bewerkingen in de lagere school. Je leert kritisch keuzes maken wat betreft logische volgorde, didactische principes en gerichte ondersteuning van leerlingen om het fundamenteel leren bij wiskunde te ondersteunen.

 

Over de lesgevers

Michèle Dexters en Els Van Emelen zijn beide al jaren docent wiskundedidactiek in de opleidingen bachelor lager- en kleuterondewijs. Daarnaast voeren zij ook al enkele jaren praktijkonderzoek waarin ze de vooropgestelde didactische principes uittesten en verfijnen. Ze delen met veel passie hun ervaringen en expertise.

Doelgroep

Leraren (en zorgleerkrachten) die lesgeven in de lagere school. Ook zij-instromers zonder vereist diploma zijn welkom om zich via deze weg te professionaliseren.

Doelstellingen

Zicht krijgen op leerlijnen getallenkennis en bewerkingen met natuurlijke getallen; didactische principes voor goed wiskundeonderwijs als leidraad leren gebruiken bij het vormgeven en realiseren van je klaspraktijk; kritisch leren omgaan met bestaande (les)methodes.

Praktische info

Je sluit aan bij een groep studenten (zij-instromers) die hiervan examen afleggen om credits te verwerven en uiteindelijk het diploma voor leraar lager onderwijs te behalen. Via dit navormingstraject kan jij geen credits behalen. Je legt dus ook geen examen af. Je krijgt wel een deelnamecertificaat. Je mag ondersteuning verwachten in de vorm van de lessen en het gebruikte lesmateriaal, zoals cursussen, powerpoints, werkopdrachten, verbetersleutels, enz. Indien je toch graag de credits verwerft, kan je je inschrijven via een credit- of diplomacontract. In dat geval zal je uiteraard ook examen moeten afleggen.

Programma

Getallenkennis - Getalbegrip bij jonge kinderen (kleuters en 1e leerjaar): splitsen, groeperen, tellen, (keuze van) getalbeelden; opbouw van getallenkennis doorgeen de verdere lagere school: hoeveelheids- en rangordeaspect, (uitbreiden van) plaatswaardesysteem, getallenassen, vergelijken van getallen, grote getallen, schatten, afronden, deelbaarheid, tabellen en grafieken, patronen.

Bewerkingen - optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen: rekenverhalen, schematische voorstellingen, eigenschappen en rekenregels, inzichtelijk aanbrengen, automatiseren, handig rekenen, volgorde van bewerkingen.

Datum en tijd

maandag 16 september 2024
18:30 ⇾ 21:45

maandag 30 september 2024
18:30 ⇾ 21:45

maandag 14 oktober 2024
18:30 ⇾ 21:45

maandag 04 november 2024
18:30 ⇾ 21:45

maandag 25 november 2024
18:30 ⇾ 21:45

maandag 16 december 2024
18:30 ⇾ 21:45

Einde inschrijvingen: maandag 16 december 2024 (23:59)

Programma

Prijs

Deelnemer: 150,00 EUR

Organisator

Elke Truyens

Operationele coördinator Navormingen en Studiedagen

navormingen@ucll.be

Contactpersoon

Michèle Dexters

michele.dexters@ucll.be

Els Van Emelen

els.vanemelen@ucll.be