De kern van de training zit in de titel.
Hoop staat voor het uitzicht dat onderwijsprofessionals aan studenten en elkaar kunnen geven op een toekomst die veel te bieden heeft. Die hoop ontstaat door in het hier en nu te werken aan een school als veilige basis voor iedereen die er leert en werkt. In zo’n leeromgeving voelen mensen zich gezien en gewaardeerd en leveren zij trots een bijdrage aan de gemeenschap die de school is.
Ook op een school als veilige basis komen, net als overal waar mensen samen leven en werken, conflicten voor. Binnen een herstelgerichte leeromgeving worden die gezien als kansen om van te leren en de veilige basis te versterken. Mensen die in de fout gaan, hebben het recht de schade die ze met hun gedrag hebben veroorzaakt in overleg met de betrokkenen te herstellen. Dat doen zij door hun kwaliteiten in te zetten met het leveren van een waardevolle bijdrage aan de school.
Humor is daarbij de olie die de radartjes soepel laat draaien. Graag mag ik daarbij provocatieve begeleiding inzetten, een manier van werken waarbij je mensen zich op een liefdevolle manier ongemakkelijk laat voelen bij gedrag waarmee ze zichzelf en anderen in de weg zitten, of zelfs beschadigen.
Dit filmpje laat de essentie van provocatieve begeleiding zien.
Werken vanuit Hoop, Humor en Herstel is gericht op het tegemoet komen aan behoeften. We zoeken eerder naar wat we willen bereiken dan naar wat we willen voorkomen of bestrijden. Dat doen we ook op deze driedaagse waar we zoeken naar wat u nodig heeft om het beste uit uzelf en anderen te halen. Het leidt doorgaans tot interactieve dagen waarin deelnemers uitgenodigd worden zichzelf als belangrijkste instrument tot groei in te zetten.
Het boek Hoop, Humor en Herstel dat bij de training is inbegrepen is daarbij ons handvat.