Met projecten in een schoolse context is het altijd schipperen tussen genoeg structuur, met het gevaar dat leerlingen uitvoerders worden van jouw ideeën; en genoeg vrijheid, met het risico dat chaos en conflicten te bovenhand nemen met een mager eindresultaat als gevolg.
De creativiteitsschijf is oorspronkelijk in een kunsteducatieve setting ontwikkeld. Daarna zijn we gaan experimenteren in schoolprojecten, zowat met alle leeftijden en over verschillende vakgebieden heen. De creativiteitsschijf is een eigenzinnige manier om projecten te structureren omdat de leerlingen of studenten er letterlijk hun creatief gedrag mee leren sturen.
We starten van het grote plaatje: hoe bouw je een project op met genoeg ruimte voor de leerlingen? Hoe verdeel je de verschillende leergebieden over de fasen van het project en zorg je ervoor dat het geheel wordt afgerond in de tijd die je als leraar voorzien heb? Hoe maak je (samen met de leerlingen) een sterk concept voor een eindresultaat? We werken ondertussen een project uit voor jouw setting. Daar mag je al wat over nadenken voor je komt.
Dan maken we kennis met de creativiteitsschijf en ervaar je hoe ze in een kleine groep werkt. Dat doen we aan de hand van een doe-opdracht. In een volgende stap leren we het gedrag van de anderen aan de hand van de creativiteitsschijf observeren, zodat je het ook kan bijsturen.
In een laatste stap gaan we in op wat je in een klas mag verwachten. De creativiteitsschijf legt bloot wie probeert te ontsnappen, wie het laken naar zich toe trekt, wie voor de ‘hulpeloze positie kiest’, ... Je leert hoe je dit op een waarderende manier kan counteren zodat leerlingen gaandeweg hun verantwoordelijkheid nemen. Tot slot bekijken we hoe je de organisatie van het proces voor kleine en grotere projecten aanvat.