Education & Development

Strengths-based learning: projecten organiseren rond sterktes

Locatie in overleg te bepalen - Locatie in overleg te bepalen

Aan het werk met de creativiteitsschijf! Een tool om (creatieve) processen geordend te laten verlopen.

Als leerlingen zelfstandig werken in projecten loop je als leraar het risico dat je de harde werkers van de anderen niet altijd kan onderscheiden. Met behulp van de creativiteitsschijf leren leerlingen hun proces structureren. Bovendien kunnen ze elkaar vanuit een meta-niveau feedback geven op hun deelname aan het proces. De creativiteitsschijf is in tal van projecten en met alle leeftijden vanaf de 2e graad lagere school getest. In de sessie leer je hoe je projecten rond de creativiteitsschijf kan structureren en hoe je dit proces effectief kan begeleiden.

Doelgroep

Leraren lagere school vanaf de tweede graad, leraren secundair onderwijs, buitengewoon onderwijs, deeltijds kunstonderwijs (die met groepen werken), en docenten hoger onderwijs.

Doelstellingen

In deze nascholing leer je:

  • Naar projecten kijken vanuit een procesgerichte aanpak.
  • Projectfasen plannen zodat ze in jouw tijdsbestek vallen.
  • Met leerlingen naar een toonbare eindpresentatie werken die ‘van hen’ is.
  • De verschillende aspecten van de creativiteitsschijf kennen en hoe ze op elkaar inwerken.
  • Gedrag van groepen observeren op basis van de creativiteitsschijf en daar feedback op geven.
  • Verantwoordelijkheid van leerlingen gebruiken als motor voor leren.
  • Projecten organiseren voor grote groepen (van een klas tot een hele school).

Praktische info

Breng enkele ideeën van projecten, al dan niet vakoverschrijdend, mee en je laptop.

Programma

Met projecten in een schoolse context is het altijd schipperen tussen genoeg structuur, met het gevaar dat leerlingen uitvoerders worden van jouw ideeën; en genoeg vrijheid, met het risico dat chaos en conflicten te bovenhand nemen met een mager eindresultaat als gevolg.

De creativiteitsschijf is oorspronkelijk in een kunsteducatieve setting ontwikkeld. Daarna zijn we gaan experimenteren in schoolprojecten, zowat met alle leeftijden en over verschillende vakgebieden heen. De creativiteitsschijf is een eigenzinnige manier om projecten te structureren omdat de leerlingen of studenten er letterlijk hun creatief gedrag mee leren sturen.

We starten van het grote plaatje: hoe bouw je een project op met genoeg ruimte voor de leerlingen? Hoe verdeel je de verschillende leergebieden over de fasen van het project en zorg je ervoor dat het geheel wordt afgerond in de tijd die je als leraar voorzien heb? Hoe maak je (samen met de leerlingen) een sterk concept voor een eindresultaat? We werken ondertussen een project uit voor jouw setting. Daar mag je al wat over nadenken voor je komt.

Dan maken we kennis met de creativiteitsschijf en ervaar je hoe ze in een kleine groep werkt. Dat doen we aan de hand van een doe-opdracht. In een volgende stap leren we het gedrag van de anderen aan de hand van de creativiteitsschijf observeren, zodat je het ook kan bijsturen.

In een laatste stap gaan we in op wat je in een klas mag verwachten. De creativiteitsschijf legt bloot wie probeert te ontsnappen, wie het laken naar zich toe trekt, wie voor de ‘hulpeloze positie kiest’, ... Je leert hoe je dit op een waarderende manier kan counteren zodat leerlingen gaandeweg hun verantwoordelijkheid nemen. Tot slot bekijken we hoe je de organisatie van het proces voor kleine en grotere projecten aanvat.

Datum en tijd

donderdag 14 november 2024 (09:30) ⇾ zondag 31 augustus 2025 (16:00)

Einde inschrijvingen: zondag 31 augustus 2025 (23:59)

Programma

Organisator

Elke Truyens

Operationele coördinator Navormingen en Studiedagen

navormingen@ucll.be

Contactpersoon

Karel Moons

Docent

karel.moons@ucll.be