In het tweejarig onderzoeksproject 'duurzame inzetbaarheid senior-leraren' vertrok van een literatuurstudie, waarin een bevraging werd ontwikkeld die door 621 leraren werd ingevuld. Belangrijke bevindingen waren dat alleen compenserende maatregelen voor senior-leraren niet werken, dat er veel ruimte is om via het duurzaam inzetten van senior-leraren aan het lerarentekort te werken, dat een cruciale voorwaarde is dat senior-leraren voor zichzelf een helder toekomstperspectief ontwikkelen en dat het beleid zich moet kunnen aanpassen aan de individuele ambities van die leraren.
Het team ontwikkelde daarom twee sets van instrumenten. De ene set dient om de senior-leraar te ondersteunen om dat toekomstperspectief helder te krijgen. Deze zet staat op de site en kan vrij gebruikt worden. De andere set helpt schoolteams om hun beleid vorm te geven. De bevindingen uit de literatuur werden op de site in stelllingen verwerkt. Tot slot werd de bevraging aangepast zodat scholen er hun beginsituatie mee in kaart kunnen brengen.
In de nascholing maak je met al dit materiaal kennis. We leren je om de tools voor senior-leraren te begeleiden. We vertellen wat de voornaamste bevindingen uit de literatuur zijn. We leren hoe je jouw team kan begeleiden om de instrumenten voor het beleidsteam in te zetten en we vertellen hoe je de bevraging kan gebruiken (en onder welke voorwaarden).
Het vertrekpunt van deze studie was een positieve benadering en waardering van de senior-leraar. Daardoor helpt het materiaal om met hen een positief verhaal te schrijven.