In deze navorming ga je samen met je team aan de slag met herkenbare casussen uit scholen. Elke casus legt een concreet onderwijsdilemma voor. Deze dilemma's behandelen actuele onderwijsthema's als gezag in de klas, inclusief onderwijs, het watervalsysteem, kennisrijk curriculum, flexibel werken, kwaliteitszorg, ...
In een eerste fase verwerven de deelnemers wat meer achtergrondinfo rond het voorliggende thema. Vervolgens verkennen we in kleine groepen en via gesprekswerkvormen verschillende visies of meningen op de concrete schoolcasus.
Tot slot worden de deelnemers gestimuleerd om met behulp van een driefasenmodel, gebaseerd op het triple loop learning, een eigen visie te ontwikkelen op het voorliggende dilemma. Daarbij wordt steeds geconcretiseerd wat die visie betekent voor de praktijk.
De navorming gaat aan de slag met het boek 'Onderwijsdilemma's, denken over de grammatica van het onderwijs'. Het opzet van dit boek wordt toegelicht in dit webinar.
De achterliggende visie op het boek vind je via de inspiratiegids 'Veranderbekwame leerkrachten', die gericht is op lerarenopleiders.