Education & Development

Belonging in de kleuterklas

Locatie in overleg te bepalen - Locatie in overleg te bepalen

Versterk de groepsdynamiek in kleutergroepen.

 

Zowel kinderen als leerkrachten vinden het gevoel van ‘belonging’ (erbij horen, samenhorigheid) in de kleuterklas heel belangrijk. Toch blijkt uit onderzoek dat het ondersteunen van de klasdynamiek in de praktijk niet zo gemakkelijk is. Sommige kleuters vinden heel moeilijk aansluiting. Hoe krijg je een goed zicht op de klasdynamiek in jouw klas? Wat maakt dat het moeilijk loopt? Welke rol kun je als leerkracht hierin opnemen? En hoe kun je dat samen met kleuters doen? Hierrond bieden we enkele concrete handvaten om te kijken, te begrijpen en botsingen als leerkansen aan te grijpen.

 

In het inspiratieboek Samenleven en belonging in de kleuterklas bespreken we de resultaten van het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek ‘Relaties tussen kleuters: assumpties van leraren en stem van de kleuters’. Dit doen we aan de hand van praktijkverhalen, praktijktips en het theoretisch kader over belonging.

Doelgroep

Leraren, schoolteams, zorgcoördinatoren en zorgleerkrachten binnen kleuteronderwijs.

Datum en tijd

maandag 01 september 2025 (09:00) ⇾ dinsdag 30 juni 2026 (17:00)

Einde inschrijvingen: dinsdag 30 juni 2026 (17:00)

Programma

Docenten

Caroline Vancraeyveldt

Kernexpert expertisecentrum Education and Development en lector in Banaba Buitengewoon onderwijs en Postgraduaat moeilijk hanteerbaar gedrag

Ik ben gepassioneerd door praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Inhoudelijk zijn mijn projecten samen te vatten onder de topics jonge kind, leer...

Meer

Organisator

Elke Truyens

Operationele coördinator Navormingen en Studiedagen

navormingen@ucll.be

Contactpersoon

Caroline Vancraeyveldt

Kernexpert expertisecentrum Education and Development en lector in Banaba Buitengewoon onderwijs en Postgraduaat moeilijk hanteerbaar gedrag

caroline.vancraeyveldt@ucll.be