Education & Development

Leiderschap en rollen op school

UCLL Campus Hertogstraat - Hertogstraat 178 - 3001 Heverlee

Bepaal je beleid aan de hand van rollen en de sterktes van je teamleden.

 

Samen verkennen we jouw onderwijsorganisatie door te kijken naar de verschillende rollen binnen een team. Met behulp van een interactief reflectie-instrument analyseren we hoe jouw school functioneert binnen diverse organisatiedomeinen. Zo krijg je inzicht in wat binnen jouw organisatie prioritair is en bepalen we welke stappen je kunt zetten om de krachten in je team optimaal in te zetten. Je ontdekt dat je een veranderingsproces op verschillende manieren kan starten en hoe je deze effectief kunt begeleiden.

Doelgroep

Directies en beleidsondersteuners; beleidsmedewerkers van scholengemeenschappen.

Doelstellingen

In deze nascholing leer je: 

  • nadenken over jouw onderwijsorganisatie vanuit het perspectief van rollen.
  • jouw school analyseren over verschillende organisatiedomeinen heen, zodat je kan bepalen wat voor jouw organisatie prioritair is.
  • inzien dat veranderingsprocessen op veel verschillende manieren kunnen starten.
  • de leidraad voor reflectie hanteren en toepassen op jouw team, zodat de participatie van jouw team aan veranderingsprocessen toeneemt. 

Praktische info

Deelnemers brengen een laptop mee (met kabel).

Programma

Het lerarentekort en de hoge werkdruk dwingen scholen ertoe om inventief om te gaan met hun schoolorganisatie, de verdeling van de uren en de taken. De ‘klassieke organisatie’ houdt in een toenemend aantal scholen niet langer stand. De ontevredenheid van zowel leerkrachten, leerlingen als ouders, en de personeelsuitval nemen toe. Over de school(-organisatie) reflecteren in termen van rollen houdt in dat we op andere manieren met taakverdeling, schoolorganisatie en duurzame inzetbaarheid kunnen spelen.

 

De focus ligt echter vooral op het kunnen inspelen op sterktes van teamleden en op wat hen energie geeft. Daardoor ontstaat gelijkwaardigheid tussen het beleid en het personeel en wordt verandering meer door iedereen gedragen. Het reflectieinstrument is vormgegeven in een interactieve pdf. Die krijg je mee naar huis.

 

Het reflectieinstrument werd ontwikkeld door Mieke Achtergaele en Karel Moons in een tweejarig onderzoeksproject. Na een literatuurstudie en de analyse van doorlichtingsverslagen werd het kader getoetst bij directies van (innnovatieve) scholen.

In de nascholing leer je met het instrument reflecteren vanuit je eigen rol, vanuit het stanpunt van een team en vanuit het standpunt van een individuele leerkracht.

Datum en tijd

maandag 08 december 2025
09:30 ⇾ 16:00

vrijdag 20 maart 2026
09:30 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: vrijdag 13 maart 2026 (23:59)

Programma

Prijs

Standaard deelnemer: 110,00 EUR

Organisator

Elke Truyens

Operationele coördinator Navormingen en Studiedagen

navormingen@ucll.be

Contactpersoon

Karel Moons

Docent

karel.moons@ucll.be