Het lerarentekort en de hoge werkdruk dwingen scholen ertoe om inventief om te gaan met hun schoolorganisatie, de verdeling van de uren en de taken. De ‘klassieke organisatie’ houdt in een toenemend aantal scholen niet langer stand. De ontevredenheid van zowel leerkrachten, leerlingen als ouders, en de personeelsuitval nemen toe. Over de school(-organisatie) reflecteren in termen van rollen houdt in dat we op andere manieren met taakverdeling, schoolorganisatie en duurzame inzetbaarheid kunnen spelen.
De focus ligt echter vooral op het kunnen inspelen op sterktes van teamleden en op wat hen energie geeft. Daardoor ontstaat gelijkwaardigheid tussen het beleid en het personeel en wordt verandering meer door iedereen gedragen. Het reflectieinstrument is vormgegeven in een interactieve pdf. Die krijg je mee naar huis.
Het reflectieinstrument werd ontwikkeld door Mieke Achtergaele en Karel Moons in een tweejarig onderzoeksproject. Na een literatuurstudie en de analyse van doorlichtingsverslagen werd het kader getoetst bij directies van (innnovatieve) scholen.
In de nascholing leer je met het instrument reflecteren vanuit je eigen rol, vanuit het stanpunt van een team en vanuit het standpunt van een individuele leerkracht.