Algemene doelstelling
De deelnemers leren hoe ze de stem van het kind op een respectvolle, professionele en niet-therapeutische manier kunnen integreren in het bemiddelingsproces bij (v)echtscheidingen, met oog voor het welzijn van zowel het kind als de ouders.
Leerdoelstellingen per opleidingsdag
Dag 1 – Theoretische onderbouwing en voorbereiding
De deelnemer:
• begrijpt de wetenschappelijke basis van kindgesprekken in het kader van bemiddeling;
• kan het stappenplan (flowchart) toepassen voor childfocused of childinclusive werken;
• heeft kennis van de ontwikkelingspsychologische basisprincipes die relevant zijn bij kindgesprekken;
• weet hoe ouders geïnformeerd en voorbereid kunnen worden op de stem van hun kind;
• kan een gepaste terugkoppeling voorbereiden naar zowel ouders als kind.
Dag 2 – Methodieken en gespreksvaardigheden
De deelnemer:
• oefent actief gesprekstechnieken met kinderen binnen een bemiddelingscontext;
• kan op een veilige, open en kindgerichte manier communiceren;
• kent en past methodieken toe die het gesprek met kinderen ondersteunen zonder therapeutisch te worden;
• is zich bewust van zijn/haar rol en grenzen in het kindgesprek.
Dag 3 – Integratie en reflectie
De deelnemer:
• kan reflecteren op de eigen houding en vaardigheden in kindgesprekken;
• maakt de vertaalslag van de opleiding naar de eigen professionele praktijk;
• ontwikkelt een persoonlijk actieplan om childinclusive te werken binnen zijn/haar context;
• herkent valkuilen en aandachtspunten in de toepassing van kindgesprekken.
Dag 4 – Masterclass ‘Wat als…’
De deelnemer:
• herkent signalen van complexe situaties zoals hoogconflictueuze scheidingen, verontrusting of specifieke zorgbehoeften bij kinderen;
• weet wanneer en hoe doorverwijzing nodig is;
• kan gepast handelen binnen strijdkaders of bij weerstand van ouders;
• voelt zich competenter in het omgaan met uitdagende bemiddelingssituaties waarbij de stem van het kind aan bod komt.