Health Innovation

Klinisch redeneren voor mentoren en begeleidingsverpleegkundigen (regio Limburg)

UCLL Campus Genk - Synaps Park 5400 bus A - 3600 Genk

Het belang van klinisch redeneren in ons dagelijks verpleegkundig denken en handelen is niet te overschatten. In een zorgcontext die steeds complexer en technologischer wordt, komen patiënten met multipathologie en polyfarmacie steeds vaker voor.

Als verpleegkundige wordt er meer dan ooit beroep gedaan op ons klinisch redeneervermogen . Onze expertise, die een grondige kennis van anatomie, fysiologie en pathologie combineert met technische skills, een goed organisatorisch vermogen en krachtige communicatieve vaardigheden, vraagt een attitude van levenslang leren om de verwachte kwaliteit van zorgen te kunnen blijven bieden.

Deze klinisch redeneervaardigheden mogen we dan ook niet als vanzelfsprekend beschouwen. Het proces van snel en accuraat een situatie inschatten, de juiste informatie verzamelen en observaties doen, tot de juiste conclusie komen en met de juiste doelen in het achterhoofd de juiste acties ondernemen, moeten we bewust blijven trainen en verdiepen. De kritische kijk op het eigen verpleegkundig handelen en de zorg steeds toedienen vanuit de ‘waarom’ vraag zijn essentiële voorwaarden om tot kwaliteitsvolle zorg op maat te komen.
                                                                                                                                                

De studiedag geeft een helder inzicht op het proces van klinisch redeneren, zoals we het vandaag in de verpleegkundige opleidingen aanbieden en in de praktijk implementeren. De studiedag is dan ook niet enkel bedoeld voor mentoren en verpleegkundigen die studenten begeleiden in hun leerproces, het is een must voor elke verpleegkundige die vandaag rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken is bij de zorg voor de patiënt, ongeacht de zorgcontext waarin deze zorg verleend wordt.

De studiedag omvat 2 delen: in de voormiddag wordt het proces van klinisch redeneren stap voor stap overlopen en besproken vanuit een wetenschappelijke achtergrond. In de namiddag wordt aan de hand van een casus het proces van klinisch redeneren toegepast en ingeoefend.

Doelgroep

Deze studiedag is zowel bedoeld voor mentoren die de opleiding voor mentoren gevolgd hebben en verpleegkundigen die studenten begeleiden, als voor verpleegkundigen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn bij de zorg van de patiënt.

Praktische info

Inschrijvingen: enkel via het inschrijfformulier.
Uiterlijke inschrijvingsdatum: 1 december 2025.

Locatie: UCLL campus Genk, Synaps Park 5400 bus A, 3600 Genk

De deelnameprijs bedraagt 75 euro, cursusmateriaal, broodjeslunch en drank inbegrepen.
Er moet niets op voorhand betaald te worden, facturatie gebeurt na afloop van de studiedag.

Programma

Start: 8u30

- Plenaire sessie (deel 1): bespreking van het belang van klinisch redeneren en de eerste fasen van de cirkel van klinisch redeneren.

Pauze voormiddag 10u – 10u15

- Plenaire sessie (deel 2): verdere bespreking van de fasen van de cirkel van klinisch redeneren en de link met empathie.

Einde voormiddag: 12u

 

Start namiddag: 13u

- Toepassing en inoefenen van de cirkel van klinisch redeneren aan de hand van een casus.

Pauze namiddag: 14u30-14u45

- Vervolg bespreking casus en aanreiken van didactische handvaten naar begeleiding van studenten toe.

Einde studiedag 16u

 

In de namiddag worden de deelnemers ingedeeld in groepen van 8 tot 10 personen.

Bij inschrijving de afdeling waar je tewerkgesteld bent vermelden. Het doel hiervan is om de verpleegkundigen uit het psychiatrisch werkveld samen te zetten indien er voldoende deelnemers zijn uit dat werkveld. Voor de andere kandidaten zijn de casussen in de namiddag universeel.

Datum en tijd

maandag 08 december 2025
08:30 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: maandag 01 december 2025 (23:59)
Annulatie mogelijk tot: maandag 01 december 2025 (23:59)

Programma

Prijs

Standaard deelnemer: 75,00 EUR

Organisator

Marie-Rose Rouffa

navormingen@ucll.be

Contactpersoon

Peter Lowette

Lector

peter.lowette@ucll.be