Het belang van klinisch redeneren in ons dagelijks verpleegkundig denken en handelen is niet te overschatten. In een zorgcontext die steeds complexer en technologischer wordt, komen patiënten met multipathologie en polyfarmacie steeds vaker voor.
Als verpleegkundige wordt er meer dan ooit beroep gedaan op ons klinisch redeneervermogen . Onze expertise, die een grondige kennis van anatomie, fysiologie en pathologie combineert met technische skills, een goed organisatorisch vermogen en krachtige communicatieve vaardigheden, vraagt een attitude van levenslang leren om de verwachte kwaliteit van zorgen te kunnen blijven bieden.
Deze klinisch redeneervaardigheden mogen we dan ook niet als vanzelfsprekend beschouwen. Het proces van snel en accuraat een situatie inschatten, de juiste informatie verzamelen en observaties doen, tot de juiste conclusie komen en met de juiste doelen in het achterhoofd de juiste acties ondernemen, moeten we bewust blijven trainen en verdiepen. De kritische kijk op het eigen verpleegkundig handelen en de zorg steeds toedienen vanuit de ‘waarom’ vraag zijn essentiële voorwaarden om tot kwaliteitsvolle zorg op maat te komen.
De studiedag geeft een helder inzicht op het proces van klinisch redeneren, zoals we het vandaag in de verpleegkundige opleidingen aanbieden en in de praktijk implementeren. De studiedag is dan ook niet enkel bedoeld voor mentoren en verpleegkundigen die studenten begeleiden in hun leerproces, het is een must voor elke verpleegkundige die vandaag rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken is bij de zorg voor de patiënt, ongeacht de zorgcontext waarin deze zorg verleend wordt.
De studiedag omvat 2 delen: in de voormiddag wordt het proces van klinisch redeneren stap voor stap overlopen en besproken vanuit een wetenschappelijke achtergrond. In de namiddag wordt aan de hand van een casus het proces van klinisch redeneren toegepast en ingeoefend.