Ben jij actief in jeugdzorg, onderwijs of sociaal-cultureel werk en merk je hoe jouw handelingsruimte meer wordt ingeperkt door regels, protocollen en doelgericht werken? Voel je daarbij een verlangen naar een meer persoonlijke en mensgerichte benadering in jouw praktijk?
Wat mag je verwachten?
We nodigen je uit voor een open en kritische gedachtewisseling over professionaliteit. Geen pasklare modellen, wel samen op zoek naar betekenisvolle, dialogische en responsieve tussenkomsten in opvoeden, onderwijzen, begeleiden en hulpverlenen.
- Film als inspiratiebron: we starten met films die uitdagen, raken en doen nadenken. Het samen kijken creëert een gedeelde basis én een rijke diversiteit aan ervaringen.
- Dialoog als werkvorm: in kleine groepen bespreken we wat ons raakte. Vanuit deze gesprekken ontdekken we kernelementen van professionaliteit en ontwikkelen we nieuwe perspectieven voor een vernieuwende praktijk.
Begeleiders
Karel De Vos: sociaal pedagoog en voormalig directeur van het Jongerencentrum Cidar.
Laurent Thys: onderwijs pedagoog, voormalig onderzoeker CSPO – KU Leuven, PMS-medewerker en directeur van VCLB-Leuven.
Georganiseerd door
Hogeschool UCLL- PBa SRW: kinderen, jongeren en welzijn & expertisecentrum Education & Development, in samenwerking met de EduAcademie.